Разрешихте ли бисквитките?
To read this article in English, click here.
„Този сайт използва бисквитки“ – израз, добре познат на повечето интернет потребители. Бисквитките съществуват от известно време, но някои потребители на уебсайтове и оператори все още са объркани от тяхното предназначение и какви са законите за защита на личните данни и неприкосновеността на личния живот свързани с тях. ЕС наскоро изясни въпроса, като през 2009г изложи обширни насоки, обявявайки, че всички държави-членки на ЕС трябва да дадат на лицата, живеещи в ЕС, правото да откажат използването на “бисквитки”, за да защитят на личните си данни в онлайн пространството. И така, какво означава това за бизнеса, в Обединеното кралство, и как може да се отрази и върху американския онлайн бизнес? В нашето ръководство за “бисквитките” ще разгледаме този нов регламент на ЕС, ще разгледаме стандартните практики в Обединеното кралство и ще сравним правилата в Европа със законите в САЩ, за да може да сте спокойни.
“Бисквитките” са текстови файлове, които се съхраняват от вашия браузър на вашия компютър, когато заредите уеб страница. Текстовият файл се състои от данни свързани с посещението на уебсайта Ви и идеята зад това е да се подобри удобството на потребителя –браузърът ви ще забележи настройките за влизане и езика, с цел ускоряване и рационализиране на практическата ви работа. Типичната “бисквитка” съдържа изявление за живота на текстовия файл и произволно генериран номер, който е уникален за вашия компютър. Данните за “бисквитките” обикновено се съхраняват анонимно и данните, съхранени в текстовия файл, могат да бъдат прочетени само на уеб сървъра, който е издал “бисквитката”. Бисквитките са склонни да избягват и лични данни, обикновено само като изискват данни за вход. Основната им отговорност е създаването на този персонализиран, интерактивен онлайн свят, както го познаваме днес.
Но въпреки този лесен за ползване аспект на “бисквитките”, много критици ги виждат като нахлуване в личния живот. Бисквитките могат да се използват за създаване на т.нар. “Поведенчески профили”, които използват онлайн навиците ви, за да показват определени реклами или специално насочено съдържание. Те го правят, защото е полезно за компаниите да могат да показват персонализирано съдържание в зависимост от това дали потребителят посещава даден уебсайт за първи или за стотен път.
В някои случаи “бисквитките” остават на компютъра ви между посещенията на страници, събирайки повече информация, за да създадат по-ясна представа за други интереси, които може да имате. При тези обстоятелства компаниите могат да насочват реклами към вас, когато посещавате външни страници, често показващи персонализирани изображения (като например чифта обувки, които гледате на даден уебсайт , или новия кухненски уред, който сте търсили). Това е неразделна тактика за онлайн бизнеса, който се бори в гъстия пазар на електронна търговия, но има съмнения, че понякога “бисквитките” могат да бъдат използвани злонамерено, за да предоставят информация за личната употреба на интернет пространстово на неизвестни компании.
Какво означава европейският закон за „бисквитките“?
През 2002 г. Европейският съюз иницира своята “Директива за неприкосновеността на личния живот и електронните съобщения”, с допълнителни изменения в използването на “бисквитките” от директивата през 2009 г. Въпреки критиките за структурирането и трудното й тълкуване, ЕС определи краен срок, към който всички държави-членки до май 2011г да са се приобщили. Директивата на ЕС признава необходимостта от “бисквитки”, за да създаде персонализираната онлайн вселена, на която днес се радваме, но става ясно, че “бисквитките” може да се считат за нахлуване на поверителността на лични данни. Потребителите имат правото да бъдат информирани за наличието на “бисквитки” и тяхното използване. Някои „бисквитки“ , които се считат за “строго необходими за доставката на услуга, поискана от потребителя”, не трябва да се декларират, тъй като те са с много по-голяма полза за потребителя от компанията. Това включва “бисквитки”, използвани за проследяване на кошници за пазаруване в електронната търговия, и за съхраняване на важна информация за вход, която потребителят изисква.
В момента, за използването на повечето “бисквитки”, операторите на уебсайтове в ЕС изискват разрешение от потребителя. Това включва всички бисквитки, които не отговарят на изискването, споменато по-горе, че са “необходими”. Това означава, че рекламните “бисквитки” за пренасочване, анализ и социални медии сега изискват разрешение от потребителя. Но основният проблем, който много компании имат с тези регламенти на ЕС, е, че насоките не изясняват точно как трябва да бъдат приложени. Има особена несигурност, когато става дума за получаване на разрешение от посетителите на сайта.
Да ги разрешим или не?
Най-голямото безпокойство, което повечето оператори на уебсайтове са повдигнали по отношение на Закона за “бисквитките”, е дали потребителите трябва първо да се съгласят с “бисквитките” преди създаването на текстовия файл или дали да могат да използват “бисквитката” потребителят избере да възрази. Първият от тях е известен като “включване” ,а второто “отказване”. Включването в използването на “бисквитки” означава, че съхранението на данни може да се използва само ако потребителят даде ясно разрешение, като кликне върху прозореца за приемане. Отказването означава, че операторите на уебсайтове просто трябва да информират посетителите на сайта за използването на своята “бисквитка”, като потребителят трябва да избере да изключи правилата на “бисквитките”.
Как закона за „бисквитките“ е повлиял на Обединеното кралство?
Органът, отговарящ за тълкуването и прилагането на Закона за “бисквитките” в Обединеното кралство, е Службата на информационните комисари (ICO). ICO избра обща стратегия за отказ на операторите на уебсайтове в Обединеното кралство, което означава, че посетителите на сайта просто трябва да бъдат информирани, че “бисквитките” се използват. Много от тези известия за “бисквитки” се показват под формата на банери в горната или долната част на началната страница на уебсайта, а някои от тях не изискват пряко взаимодействие. Ето няколко примера за това как някои известни уебсайтове са показали своите известия за “бисквитки”:
Канал 4
Канал 4 дава подробно обяснение за това какво са “бисквитките” и как се използват. Това се показва в лентата на дисплеите в горната част на началната страница, придружена от връзка към управлението на “бисквитките” и в полето “Приемам и затварям”. Тази квадратна кутия остава на мястото си, докато не кликнете върху “Приемам и затварям”, но тя не следва страницата, изчезва, ако превъртите надолу.
Английска футболна асоциация
Началната страница на Футболната асоциация съдържа дисплей с банери в долната част на екрана, обясняващ типа на използваната “бисквитка” и кога ще изтече. Банерът следва страницата, докато превъртате, но веднага щом кликнете върху която и да е връзка в уеб сайта, тя ще изчезне, като кликването Ви ще се като приемане правилата на “бисквитките”.
Rolls Royce
Rolls Royce предлагат малко информация за техните правила за “бисквитки”, с изключение на връзката към отделна уеб страница. Те нямат бутон за приемане, предпочитат просто X вместо това. Банерът им се появява в горната част на началната им страница, като се движи със страницата, докато превъртате нагоре и надолу и оставате на прозореца, докато бъдат затворени, независимо през колко различни страници на уебсайта им преминавате
Хотел „Шоколад“
Хотел Шоколад предприема хумористичен подход към използването на “бисквитките”, показвайки малък прозорец в долния ляв ъгъл на екрана с шега свързана с двойното значение на “бисквитката”. Те също така предлагат връзка към тяхното ръководство за ползване на “бисквитки” и X в ъгъла на кутията, за да я затворят, въпреки че изчезва веднага щом потребителят кликне на друго място на екрана.
Какво означават законите за “бисквитките” на ЕС за британските фирми?
Съдейки по успеха на закона за „бисквитките” във Великобритания, това е доста трудно нещо. ICO регистрира много малко оплаквания относно “бисквитките” от потребителите, което показва, че или законът работи, а гражданите на Обединеното кралство са доволни от подобрената прозрачност по отношение на използването на “бисквитки”, или че те просто не са толкова загрижени за “бисквитките”. Основната грижа за операторите на уеб сайтове в Обединеното кралство е, че сигналите за “бисквитките” не дразнят потребителя. Като цяло това не е толкова трудно за настолни дисплеи – примерите, които сме дали по-горе, показват колко гъвкави можете да бъдете с известията за “бисквитки”. Но те могат да станат по-натрапчиви, когато посещавате мобилен сайт, просто защото екранът е по-малък, но за да се обяснят “бисквитките”, е необходимо да има достатъчно подробно описание. Като се има предвид световната тенденция към сърфиране през мобилни устройства, препоръчваме да се опитате да намерите решение, което да не е натрапчиво или да нарушава практическата работа на потребителя.
Прилагането на Закона за бисквитките не беше толкова трудно, колкото беше очаквано. Първоначалните предложения за глоби до 500 000 британски лири за неизпълнение на процедурата не са достигнати досега, но вероятно това се дължи на относителната липса на оплаквания за неправилна употреба на “бисквитки”. Но операторите на уебсайтове, които не спазват правилата на ICO, могат най-малкото да очакват официално предупреждение. И тъй като потребителите вече започват все повече да осъзнават какво правят “бисквитките” и как могат да бъдат използвани, вероятно ще забележите спад в посетителите на сайта, ако спечелите репутация за това, че не следвате правилата на ICO.
Закони за “бисквитките” в ЕС: какво означава това за САЩ?
Степента, до която директивата на ЕС за неприкосновеността на личния живот ще засегне вашия бизнес в САЩ, е малко неясна и отворена за тълкуване. Простият правен отговор е, че тези закони няма да имат голямо въздействие, защото САЩ не са част от Европейския съюз, така че има различни ограничения и насоки, когато става въпрос за онлайн поверителността. Ако работите с уеб сайт или онлайн магазин в САЩ със съдържание, насочено към американски граждани, не е нужно да се притеснявате за ограниченията на “бисквитките” на ЕС. Но има сива зона за операторите на уебсайтове в САЩ, включващи съдържание, насочено към хора в ЕС.
За пълен преглед на ограниченията на “бисквитките” и други закони за защита на данните в САЩ, можете да се обърнете към страницата на usa.gov относно поверителността, сигурността и достъпността.
Полезни или не?
Бисквитките стават все по-неразделна част от ежедневното използване на интернет. Без тях операторите на уеб сайтове няма да могат да предлагат на потребителите стилизираното и персонализирано съдържание, на което всички сме свикнали. Това дори е признато от директивата на ЕС за неприкосновеността на личния живот, която признава, че някои “бисквитки” вече са от съществено значение за опита на потребителите, например информация за вход и онлайн колички за пазаруване. Но други “бисквитки”, които са полезни за пренасочване на реклами и други форми на дисплейно рекламиране, могат да объркат и да дразнят потребителя, и така „закона за бисквитките“ има за цел да повиши осведомеността на потребителите за “бисквитките” и да им даде възможност да се откажат и да не проследяват уеб браузъра си.