Най-добрите алтернативи на Facebook
To read the article in English, click here.
Търсите ли алтернатива на Facebook? Със сигурност не сте сами. Независимо дали го правите заради скрити условия, проблеми с опазването на личните ви данни, или не Ви харесват някои правила и регулации в платформата, все повече хора се опитват да избягат от калифорнийския медиен гигант. Пазарът за подобни мрежи се разширява, а Twitter, Instagram и Google+, като алтернативни медийни гиганти, също имат проблеми с поверителността и личните данни. Последните оплаквания, отправени към Facebook бяха за техния News Feed, чиито алгоритми сами решават кое да виждате и кое – не. Друг проблем е персонализираната реклама, която е възможна единствено чрез предоставяне и интерпретиране на лична информация. Списъкът с критики е дълъг и е добре да се знае, че има и други алтернативи на пазара. Някои от тези социални мрежи предлагат по-малко реклами, други – по-добра защита на данните, а трети предлагат функции, които не са достъпни на Facebook потребителите.
Diaspora
Diaspora е социален свят, който поставя обратно поверителността на данните Ви отново във Вашите ръце, според слогана им (The social online world where you are in control). Функциите ѝ са подобни на тези на Facebook. Потребителите могат да публикуват статуси, да споделят публикации и изображения, както и да коментират или споделят публикации на друг хора. Diaspora използва хаштагове, за да подреди публикациите, което значи, че можете да ги ползвате, за да намирате хора със сходни интереси. Можете да свържете Diaspora с Facebook профила си. Платформата има и собствена чат-функция. Diaspora е проект с отворен код.
Diaspora е привлекателна със своята децентрализираност. Платформата се състои от много мрежи, известни като подове (pods). Потребителските данни не биват събирани и съхранявани централно от доставчика, вместо това инфраструктурата се предоставя от самите потребители, чрез данните, които подовете пренасят. Ако разполагате с достатъчни технически знания, можете да управлявате свой-собствен под, който функционира като сървър. Това нзай-вече значи, че Вашите данни си остават лични и само Във Вашите ръце. По-неразбиращите в техническата сфера могат да ползват отворени подове в мрежата.
С малко над 60 000 потребители, Diaspora е малка капка в морето, в сравнение с Facebook. Но децентрализираната й система и контролът на потребителите над собствените си лични данни прави платформата интересна за потребителите, загрижени за личните си данни. Освен това, в Diaspora няма реклами.
Предимства:
- Сигурна алтернатива на Facebook;
- Пълен контрол над личните данни;
- Децентрализирана система;
Недостатъци:
- Нужни са знания по програмиране, за да си направите собствен под;
- Малко активни потребители.
Ello
Още от основаването си през 2012, операторите на Ello са се нагърбили с предизвикателна задача – да превърнат платформата във водеща алтернатива на Facebook и другите водещи социални платформи, но без реклами в нея. В Ello никой не предоставя лични данни на трети лица с рекламнма цел и това няма шанс скоро да се промени. Платформата се финансира по така наречения фриймиум модел, което включва закупуването на определени функции от платформата срещу малка сума. Няма официални данни за броя на потребители, които използват Ello, но различни източници предполагат те да са между 1.5 и 4 млн души, въпреки че се смята, че броят на активните потребители е относително малък.
Един от принципите на Ello е, че потребителите му не са длъжни да ползват истинските си имена – казус, който разгневи потребителите на Facebook преди време, когато това им беше забранено. При започването си Ello е била затворена мрежа, достъпна единствено чрез покана от вече регистриран потребител. Тези мерки в последствие са били разхлабени и сега платформата е достъпна за всички. Критицте на Ello твърдят, че не може да бъде смятана за истинска алтернатива на Facebook, защото й липсват твърде много функции, като чат. Вместо това Ello се фокусира върху висококачественото съдържание, което прави платформата привлекателна за артисти и фотографи. Потребители от креативния бранш често са провлечени от простия, минималистичен дизайн на Ello.
Предимства:
- Без реклами, съставени по потребителски данни;
- Не се изисква използването на истинско име;
Недостатъци:
- Публикациите Ви достигат до малко хора;
- Само основни функции;
EyeEm
Приложението за снимки от EyeEm, стартъп, основан в Берлин, не е точно алтернатива на Facebook, но фокусът му върху изображенията определено го прави алтернатива на притежаваното от Facebook приложение Instagram, както и други подобни приложения, които публикуват главно визуално съдържание. Приложението е достъпно, както за iOS, така и за Android и е достъпно и от браузъра Ви.
Според източници на компанията, EyeEm има около 18 млн потребители (юни 2016), но платформата расте, събира нови потребители, привлича инвеститори и разширява финкциите си постоянно. Основната идея е като тази на Instagram: да бъде платформа за споделяне на снимки, разполагаща с филтри за добавяне на качества към снимката.
Функция, която отличава EyeEm от другите подобни платформи, позволява на потребителите да предлагат собствени снимки на „пазара“ на платформата. EyeЕm продава тези изображения със стоков лиценз на Getty Images и други купувачи. Накрая потребителите получават своя дял от приходите. EyeEm не е просто платформа за показване на изображения. От нея можете да изкарвате и пари.
Понеже е основана в Берлин, EyeEm трябва да спазва немските закони за защита на личните данни, които са доста по-стриктни от тези в САЩ. Освен това, самото представяне на това как Вашите данни биват защитени, печели допълнителни точки. Потребителите имат достъп до пълните условия за ползване на данните и това за какво ще бъдат/няма да бъдят използвани, но могат да разгледат и опростеното резюме на тези условия.
Предимства:
- Добра алтернатива на големите платформи за изображения;
- Добър бизнес модел за потребителите;
- Добре обяснени условия за ползване на личните данни;
- Работи под по-строги правила за защита на данните, отколкото в САЩ;
Недостатъци:
- По-тясна аудитория от Instagram;
- Не можете да споделяте изображения само до определени хора или до Вас самите.
Path
Path е добра алтернатива на Facebook, които не се интересуват от големите общества и предпочитат да поддържат истинско приятелство с избрани хора. Първоначално лимитът на приятели в потребителския профил беше ограничен до 150 контакта (вече са повече). Приложението е достъпно за iOS и Android.
Основните функции на Path са доста сходни с тези на Facebook. Можете да споделяте постове, снимки и видеоклипове, можете да покажете на приятелите си и музиката, която слушате, сериалите, които следите, и, разбира се, моментното Ви настроение. Можете да си разменяте лични съобщения. Path е смятане по-скоро за лична мрежа, но за съжаление в миналото е имала проблеми със защитата на личните данни. Най-скорошният от тях е бил през 2013, когато е открито, че компанията притежава и съхранява лични данни на малолетни. От тогава платформата проверява общите си условия на всеки 2 години и е обещала на потребителите си, че повече няма да съхранява каквито и да било данни на сървърите си.
Path работи по модела фриймиъм: потребителите могат да отключват различни филтри и стикери, срещу малка сума. Според някои източници, Path има около 30 млн потребители, по-голямата част от които са от Индонезия. През изминалата година Path беше придобита от компанията Daum Kakao и сега ммного от функциите й, включително съобщенията, се управляват от Южна Корея.
Предимства:
- Лесна за ползване;
- Привлекателен и многофункционален интерфейс;
Недостатъци:
- Много критикувана, заради подхода си към защитата на личните данни на потребителите си в миналото.