Нуждаем ли се от микро инфлуенсъри?

by Nov 16, 2017Новини и събития0 comments

To read the article in English, click here. 

Класическите методи за онлайн реклама, като банери и изскачащи прозорци, биват все по-често игнорирани и скривани от ад блокъри. Това затруднява още повече работата на маркетолозите. Последствието – има недостиг на нови рекламни методи, креативни кампании и комуникационни стратегии. В момента най-важната дисциплина в онлайн маркетинга е тъй нар. инфлуенсър  маркетинг – идентифицирането и привличането на важни посланици за брандове в мрежата.

Дълго време беше залагано на усилията за привличане на знаменитости с голямо онлайн присъствие и стотици хиляди последователи. Последните изследвания, обаче, показват, че така наречените микро инфлуенсъри – хора с доста по-малко последователи, могат да постигнат много по-добри показатели, отколкото въпросните знаменитости. Ще се опитаме да отговорим на следните въпроси в следващите редове: Какво е микро инфлуенсър? Как е възможно те да влияят повече на последователите си, отколкото знаменитостите? Какви са предимствата от сътрудничество с микро инфлуенсъри и как въобще намираме такъв човек?

В сравнение с големите инфлуенсъри с няколкостотин хиляди или доримилиони последователи, микро инфлуенсърите оформят мнението на доста по-малко хора , но все пак го оформят много по-ефикасно. Звездите достигат до повече хора, но микро инфлуенсърите имат предимството на автентичността, защото се свързват редовно и дискутират в реално време със своите последователи. Целевите групи на микро инфлуенсърите са по-специфични и затова шанса аудиторията им да се интересува от същите неща, от които и те, е много по-голяма. Често тези хора са и експерти в областта си – мода, технологии, козметика и т.н.

Микро инфлуенсърите се познават по броя последователи. Има някои с по 100-200 хиляди последователи, но има компании, като социалната рекламна платформа Gnack, която се ангажира с инфлуенсъри с по-малко от 10 000 последователи. По тази логика, най-доброто определение за микро инфлуенсър идва от Mavrck – „обикновени потребители, които имат между 500 и 5000 последователи, обединени около релевантни теми“.

Струва ли си сътрудничеството с микро инфлуенсъри?

Решаващо за успеха на дадена маркетингова стратегия е възвръщаемостта на инвестицията – печалбата, сравнена с инвестирания капитал. За да установим стойността на сътруничество в социалните медии, е необходимо да имаме достъп до реални статистики, които показват, че си струва.

Изследване на Markerly надниква в степента на ангажираност (харесвания и коментари) пропорционално с броя поседователи на определен Instagram акаунт. Изследвани са над 800 000 акаунта и процента последователи, спрямо ангажираността. Резултатът е изненадващ – колкото по-голям брой последователи има даден акаунт, толкова по-малък е процентът на ангажираност. Най-високият процент е измерен при профили с по-малко от 1000 последователи. Процентът на харесвания при тези профили е средно 8%. За сравнение – профил с над 10 млн последователи има 1,6%.

Както забелязваме, процентът лайкове в профили на знаменитости е доста малък. С коментарите ситуацията е още по-отчайваща и варира от 0.05% за профил с милиони последователи до 0.56% за такива с по-малко от 1000 последователи. Затова е добре да помислите за възвръщаемостта, ако сте решили да дадете космически хонорар на някоя Кардашиан за снимка с Ваш продукт.

По-добре повече микро инфлуенсъри, отколкото една голяма знаменитост

Изкуството на успешния микро инфлуенсър маркетинг се крие в златната среда, в която се реализира добра печалба. Знаменитостите са твърде скъпи и рядко ще адресират правилните целеви групи за определен продукт. От друга страна, потребители с под 1000 последователи имат твърде малък рийч и не си струва подобно сътрудничество. Но ако маркетинговата ни стратегия се фокусира върху тези микро инфлуенсъри, които имат между 10 000 и 100 000 последователи, то би трябвало да постигнем солидна ангажираност. В този случай процентът на харесванията се движи около 2.4, а този на коментарите – около 0.17%.

Пример за успешна маркетингова кампания в социалните медии е на американския бранд за дрехи Lord & Taylor. През 2015г компанията си сътрудничи с около 50 инфлуенсъри, които носели определена рокля и после я снимали. Те имали и пълната свобода да комбинират дрехата с каквото пожелаят. В замяна получили хонорар между 1000 и 4000 долара. За 2 дни публикациите им достигнали до 11.4 млн потребители на Instagram. За кратко време профилите на някои инфлуенсъри получили над 1000 харесвания, а някои успели да съберат над 10 000. Самият бранд събрал над 328 000 енгейджмънта в Instagram. Разбира се, бройките от роклята били продадени скоропостижно.

Как да намерим микро инфлуенсър за нашия бранд?

Най-голямото препятствие за брандовете е финансирането на правилните микро инфлуенсъри за техния продукт. Правилното таргетиране изисква повече време и усилия, отколкото си мислим. Грешното позициониране на даден продукт може да доведе дори до негативни реакции не са мо за бранда, а и за микроинфлуенсъра, когото сте наели.

Търсенето на знаменитости и големи инфлуенсъри е много по-лесно, заради броя последователи, но ето няколко начина да намерите своя идеален микро инфлуенсър:

  • Потърсете потенциални микро инфлуенсъри сред своите полседователи и се свържете с тях. В идеалния вариант ще намерите някой, който вече е запознат с бранда Ви, познава продукта и дори е възможно да е имал нещо общо с продукта Ви.
  • Използвайте ефективни хаштагове. Първо, те играят ролята на ключова дума, която индексира потенцилни клиенти и помага в анализа на целевите групи. Второ, много лесно се идентифицират интереси с хаштагове – така можете и да разпознаете нови инфлуенсъри, с които да си сътрудничите.
  • Използвайте търсещи инструменти и техните филтри. Ако имате много последователи, ръчното търсене е почти невъзможно. Много от тези инструменти предлагат и други екстри – Brandwatch Audiences дава детайлна информация за инфлуенсърите и аудиториите.
  • Съществуват и агенции за микро инфлуенсъри, които ги свързват с брандове, които са пожелали сътрудничество. Това е печеливша ниша, защото инфлуенсърите могат да се съсредоточат върху съдържанието си, като оставят агенциите да им търсят брандове, които биха искали да работят с тях.

Как се случва комуникацията с микро инфлуенсърите?  

Ако забележите, че микро инфлуенсър се интересува от бранда Ви и вече има добър рийч и ангажираност на последователите си, то тогава първата стъпка е ве че направена. Сега остава да изградите взаимоотношения. Започнете да харесвата е коментирате постовете му от името на компанията си. Има вероятност инфлуенсърът пръв да Ви потърси за сътрудничество. Това ще доведе до размяна на оферти, но имайте предвид, че този тип хора са пределно наясно с пазарната си стойност. Безплатните продукти, които се съгласите да давате на бъдещия си сътрудник, ще бъдат високо оценени. Не пестете от тях, за да спечелите пълното им благоразположение. Ако „инстаграмърите“ са запалени по продукта, който предлагате, може и да публикуват някоя и друга снимка безплатно. Канете ги и по събития, които организирате. Това ще доведе до още безплатна публичност. Подобни методи са сравнително евтини за компаниите, но все пак могат да имат неподозиран ефект.

Share This

Share This

Share this post with your friends!